Monday, April 09, 2007

Nak Sakit Dapat Sakit

Dua minggu lepas aku naaakkk sangat demam. Pasai keje terlampau banyak, bulela buat muka kesian pastu nanti orang akan cakap, "janganla keje teruk sangat, bawak2la berehat.." Hehe... Alih2, esoknye aku dah start pening2, mata pedih, ingus pun asik meleleh... Aiseh nih yang aku tensen nih. Aku nak demam je tapi sekali datang dengan flu plak. Tak suke betol aku kalu kene flu.. 4 hari kendian, suara aku plak start hilang n kadang2 garau (ala2 romantik Jalaluddin Hassan gitu..)
.
Akhirnya, 2 minggu dah berlalu, demam aku baru 5 hari lepas kebah. Punyelah lama demam, tapi degil sebijik ubatpon aku tak telan. Dah tu plak, bile demam dah kebah, aku dihinggapi batuk2 sejak lima hari yang lepas tu. Sangat teruk! Sampaikan aku rasa dahi aku tersembul tiap kali batuk. Dan di pangkal tekak aku terasa bagaikan ada habuk melekat. Dan sampai sekarang nih, batuk2 masih tak berhenti.
.
Semalam akhirnya aku mengalah pegi klinik. Tapi sebab tanak menunjukkan aku lembik sangat, sikitpun aku tak batuk dalam klinik tu...hehehe. Appara, baik takyah jupe Duktur.. Dia tanyala macam2...siap tanya kahak hijau ke kuning..aku manela perasan (lagipun aku buta warna). Cakap jerla hijau.
.
Pehtu, bile cek tekanan darah, Duktur tanye, "awak ade darah tinggi ke?" Aiseh soklan bonus nih, bile plak aku ade darah tinggi. "Mungkin efek daripada demam n sakit awak ni kot, tapi tekanan darah awak memang sangat tinggi." ......... Woooooo aku rasa melayang2. Last dia nak bagi MC suh aku berehat banyak tapi aku takmaulah, dok opis pon aku bule tido hape. Heheh, betoipun. Semalam 3 jam aku tido kat opis pas jupe Duktur...
.
Tapi yang paling merisaukan aku, sejak aku batuk2 nih ade bengkakkan yang semakin hari semakin membesar di....emmmm...ketiak aku...hoho! Sakit plak tu! Dia bukan bernanah ke hape. Cuma bengkak catu je. Tapi sakit... Housemate aku yang tengok sume tekejut. Korang nak tengok tak gambo ketiak aku? Ekekeke, tak malu ke nak nengok ketiak orang...
.
So, sape2 ade pengalaman ketiak bengkak bagitaula aku cane nak buat nih. Aku risaula.. Manetau barah payudara ke, tumor ke. Aku ada tanya Duktur semalam, dia cuma cakap, "setau saya orang kalau batuk2 teruk, bengkak kat leher tapi awak kat ketiak plak. So nanti kalau bengkak tu tak surut datang lagi ye..." Itulah jawapan terbaik aku dapat. Tapi takpe, kang kalu dah macam bola tenis besaunye aku datangla. Sekarang saiz bola pingpong dah...
.
Kesimpulan : Nak sangat sakit, nah sekarang macam2 aku dapat... Alhamdulillah..

11 comments:

hangus said...

Nape xckp kat psl bengkak 2? Sowie ek, Ney xtau lgsg. Psl kembang smgkuk 2 xbuang pn ;)

Moga cpt sembuh, jgn lupe mkn ubat..2 la pasal degey sgt smpi mlarat2 sktnyer :)

achik said...

ooo tak tau la pasal bengkak kat area tu... tu la cam doktor tu kata, selalunya bengkak kat leher je... aku selalu check kelenjar kat leher tu kalau ada rasa nak demam...

sian ko... tapi doa makbul apa... huhuhu... semoga cepat sembuh sepenuhnya la ek...

orochi said...

di kesempatan ni sementara ko masih ada aku nak minta maaf halal makan minum.. mana tau ko dah tak lama..

kui kui kui...

kasi dia tensen lagi...

zwitterion said...

weh orochi..jahat sungguh ko!
orang biasa, aku pun nak mintak maap gak..haha
balik tanya mak ko la, tanya hosmate, depa pun sama tak tau jugak..moga cepat sembuh,InsyaAllah

kakLuna said...

bisul kot?

13may said...

aku pun mintak mahap gak ler....

tak salah kan kalau aku nak mintak mahap:)

Cik Kema said...

kalau tak silap cik kema, itu bengkak kelenjar. kalau demam baik, biasanya bengkak tu susut. tp, baik tanya pendapat doktor. apapun moga cepat sembuh dan jaga diri baik2 :)

orang biasa said...

hangus : itu mangkuk kembang sedap gak upenye..hehe

achik : alhamdulillah...bukan sonang doa nak makbul kalu amalan tak cukup..ehehe

orochi : nak kene lenyek ko nih nampaknye..

zwit : orochi memang, hati kayu

kakluna : bukan bisul, bisul ada mata..yg nih takde

13may : aik...ko ade wat salah ngan aku ye...?

cik kema : hmmm, pendapat cik kema cam logik je. sbb skrg demam dah ok n ketiakku juga semakin kempis dan kembali mengancam seperti dulu ;p

k o r o m y s t said...

Humm... mungkin kesan daripada batuk batuk yang tertahan masa kat klinik tuh.

Diaorang tak boleh lepas ikut mulut, berpakat nak konker ketiak sebagai tanda mogok.

Hahah xDDD

Moralnya di sini, kalau terasa nak batuk, batuk jelah.
Tapi pastikan air liur yang tersembur tak terkena orang lain yer... huhuhu...

ad3ck said...

takper2. sakit tuh dapat menghapuskan dosa. ;).

orang biasa said...

koromyst : aku kalu dah takle tahan batuk, aku transferkan batuk tu jadik kentut..hohoho

ad3ck : kalu banyak gile sakit, silap2 buleh jadik maksum kot! waaa.. astaga, mengarutnye