Tuesday, November 14, 2006

Dunia Remaja Makin Jauh

Tiap pagi sejak 3 bulan lepas aku terlekat dengan siaran radio Klasik Nasional. Tiap kali juga aku terfikir, apakah ini tandanya aku sudah semakin jauh dari alam remaja? Sedangkan sebelum ini siaran "radioku" hanyalah kepada lagu2 koleksi mp3 yang beribu-ribu di dalam PC. Rock, Metal & Kekerasan! Tapi kini telinga terasa begitu asyik dengan lagu2 50-an, 60-an dan 70-an. Rupanya banyak benar irama2 lama yang tak pernah kudengar di radio-radio biasa sebelum ini. Setiap pagi aku terbuai-buai..Asyik!


Aku juga mula mengalami perasaan bercinta yg amat berbeza dengan dunia cinta semasa di sekolah mahupun ketika di IPT. Terasa jelas amat ke arah mana cinta itu perlu dipandu. Juga seringkali berkira-kira berkenaan situasi hidup sebenar setelah berkahwin kelak. Kalau dulu, walaupun cinta dengan komited (terutamanya semasa di IPT), matlamat dan perancangannya masih kabur. Susah nak aku gambarkan..Cuma bila dah tercebur di alam karier nih barulah aku faham perbezaan cinta remaja dan cinta dewasa.


Cinta bukan setakat perlu komited...tapi konsisten..

Menyoroti aspek pemakaian pula, aku dilanda perasaan yang sangat aneh. Minatku terhadap seluar2 kerja (slack) yang bercorak retro/klasik makin membuak2. Sedangkan sebelum ini aku cukup menyampah dengan seluar slack berjalur halus atau yang bercorak kotak..Nampak sangat citarasa orang tua. Masih belum lagi membeli, tapi aku pasti tidak lama lagi pasti kusambar sehelai dua. Hehehe.. Mane baju..?? (korang tau iklan ape nih ;p)


Ditambah lagi dengan minat yg menggila terhadap VW Beetle lama, Mini Cooper, Morris Minor, Triumph, Volvo 122, Ford Mustang.. waahh!! Sukernyerrr!!


Walau bagaimanapun..Aku akui aku belum sepenuhnya dewasa =D Masih banyak ciri2 kanak-kanak/remaja yg tak dapat aku tinggalkan..ngeh ngeh ngeh!! KNOWME!


30 comments:

Sunan_Jati said...

wargh.. okla.tuh.. mungkin tanda ubur kata mari.... umah kata perig ngehehehhehe... samalah kiter..2x!

zwitterion said...

mmg sekarang ni dh x leh dgr lagu2 yg berserabut kepala hotak..tu la pikir gak" aku ni dh makin tua kot"...kita menginginkan kehidupan yg lebih tenang

zwitterion said...

tapi aku masih suka tgk Spongebob & Squarepants kt Tv9
P/s: jgn bgtau org lain..hehe

orang biasa said...

sunan : kubur tu bila2 bule kata mari..heee

zwit : owh..ya..seluar kotak2 akan memberikanku hidup yg lebih tenang..emm aku paham..

spongebob squarepants tanpa "&"..harap maklum..hehe.. Jgn risau, aku rahsiekannn..

MaNiQ KaYaNgaN said...

wahhh.... bagus tue..!! nasib aku bukan di situ kalo tidak mesti ko makin terbuai2 dgn sore ku... hohoho..!!(perasan)

Tapi kenapa lagu sekarang tidak seASYIK lagu2 dahulu arrr.. aku pon pelik kerana setiap kali playlist aku kuar musti aku dibidas kerana lagu2 pilahan aku semuanya citarasa dahulu kala. hohoho..

apakah aku sudah dalam perjalanan ke remang2 senjakala.. huhuhu.. apa aku merepeksss nih.. !!

zwitterion said...

oo.. betul2 aku x perasaan tadi..spongebob squarepants 2x!..hehe

achik said...

seluar jalur2/kotak2... hahaha cam kelakar je...

orang biasa said...

maniq : hang kat ASYIKfm ke? hehe..bape frekuensi yer..hehe. Sowi, xtau..xnah dgr pon..

achik : nantik bila tiba masanya, hangpun akan minat sluar jalur2/kotak tuu...heheh. jgn xcaye..

Ayaq masak said...

DAH TUA!

Hari hari aku dengaq klasik nasional. Klasiiiiiiik nasional, klasiiiiiik nasional, segalanya di sini, menggamit memoriiiiiiii. Hahahhaa. Pasai ayah bukak radio cenel tuh.

Tapi dalam bilik aku dengaq Light N Easy. Hoho.

arianna adrizal said...

insyaAllah kita semua akan merasai transformasi secara dikit. sy sendiri makin selesa dgn lagu oldies yg mendamaikan. tp sy tau sy masih muda belia! haha..

dan cerita cinta yang dimomokkan dalam cerita remaja mula terasa memualkan. cinta & keseronokkan semata. dr sudut itu sy mulai rs sy sudah dewasa tp masih muda belia! hahaha..

p/s: sy lebih suka totally spies! ;D

orang biasa said...

ayaq : weh! hang pon dengar klasiiik gak ke. Cayalah hang! pasni bule bubuh banyak2 lagu oldies dlm playlist hang tu..huehehe

anne : ya..ya..setuju. sblm ni aku tak merasakan perubahan hidup akan dirasai dgn jelas. tapi bila alami sendiri baru aku sedar..usia berlalu terlalu pantas.

cerita cinta suka-suki? Huh, sedari kecil aku dah menyampah!

ps : entry depan aku akan ceritakan asyiknya anime TOTORO!!

13may said...

tentang lagu2 oldies tu...aku pun suka layan gak...rasa tenang... dan menawan????

btw, satu permintaan:
aku teringin sgt nak tengok gambaq hang pakai seluaq retro/klasik tuh...post la satu gambaq...

ngeh ngeh ngehhh....

edyan7 said...

ni apa ni? baru tersedar di dunia nyata kah? rupa-rupanya dah tak remaja lagi..huhuhuh

hmmm... tahniah lah sbb dah sedar hahahhah... *kejam*

Titicaca said...

biasaklah tu...sekarang baru tau kenapa mak bapak kita pening kepala dgr lagu rock yg kita suka sangat dengar dulu..dah mature lah tu..tapi aku rasa sifat 'kebudakkan' kalau ada sikit oklah tu..baru ceria skit idup hehehehe...

orang biasa said...

13may : aku kemaruk dengar lagu yg ala2 Panggilan Pulau gitu..akupun xtau nape tapi terasa bagai sedang bercanda di pantai.. cheh!

gambo berseluar kotak2? Ya ampun, awat pelik sungguh permintaan ko nih..hehe

edyan : baru dapat seruu..hohohoh

titicaca : terbayang plak aku nanti kalu tiap2 ari nonton anime mengalahkan anak sendiri..pastu telan eskrim ari2..mau anak geleng pale nengokkan si apak..

ad3ck said...

ko pakai seluar yg lebih kurang cam gambar tuh ker? hehe..

seluar slack jalur2 tuh, ku masih di tahap menyampah biler tengok..hehe..

tp tak mustahil satu mase nnt aku akn suke..yer, aku dapat point yg ko nak sampaikn..:)

Ayaq masak said...

Weh spongebob pun aku gile gak. Aku ada plushie patrick yg aku sayang gileeeee dalam bilik aku. Ahahaha!!

Abang aku dok layan lagi Dragon Ball kat cenel 75. Aku? Layan Ranma ngan Honey&Clover. Hahaha.

kakLuna said...

ingat tua..
ingat mati..
dapat pahala..

orang biasa said...

ad3ck : gambo hanya hiasan..hehe. tapi tak mustahil, manela tau bila dah cecah 40-an nanti..

ayaq : honey&clover besh kan..suke sangat! paling cute rasanya si kudalaut tu kot ;)

kakluna : saya belum setua itu..waahh!!

Angel Eyes said...

hello!!

rastom said...

bukan makin tua, sebaliknya kau semakin muda belia sepertiku, wahahaha!

Dr@ma Div@ said...

kalau org muda berfikiran makan org tua = matang

kalau org tua berfikiran/beperangai org muda = buang tebiat or tak desar diri...

adil ker?

orang biasa said...

angel : holla!

rastom : jiwa muda! hahaha..yg tua cuma umur biologi saja..

diva : kak diva dah tua ke? hehe..jgn mare

Amin Ahmad said...

umur tu hanya angka!!

alam..kan aku sejak dulu pakai macam2?

tak rasa pape pun..

dan muzik yang aku dengar pun macam2..tak rasa pape pun..

nampaknya aku sederhana dulu sebelum kau! haha..

dan aku adalah perawi sahih tentang siapa alam sebelum ni..haha

ni tak perlu mutawatir lagi dah!

MaNiQ KaYaNgaN said...

hohohoho.. yer ker aku kat situe..?? aku pon tak tau berapa frekuensinya.. ilang ingatan plak.. hehehhe

Orochi said...

hahaha... ko dah tua rupanya.. ko ada donlod kartun tak? kartun apa?

Ayaq masak said...

Kudalaut?? Hagu ke? Aku suka gila Morita. Ahahah gila la those guys.

razlizahazleen said...

sedarlah..lampu di atas semakin malap..eh..umur brape ek?

P/s:saya rasa saya dah makin tua..tapi setiap hari ahad saya akan pastikan saya kemas rumah sblum pukul 9.Pukul 9-11 kartun best2 kan?kan?

orang biasa said...

amin : mungkin kau dulu yg lebih faham makna hidup..haha. mungkin juga kau lebih memahami diriku berbanding aku sendiri..

maniq : alaa, dari mula kenai laie nak tau, sbnrnya hang kat radio mana?

orochi : ko jgn tak pi death note ahad nih..akusekeh kang!

ayaq : morita comey gak tapi haku paling beshhh..hehe

razliza : ahad paling best! ade ninja-kun, mr bean dan prince of tennis..petang tu plak initial D. sonot!

Amin Ahmad said...

haha..

wah, statement kau bleh dibuat hujah bahawa kau dan aku pasangan gay!

bahaya tu..jadi evidence politik lak utk jatuhkan aku..haha

apahal pun alam..masa hanya mendekatkan kita dengan mati..

dan makin banyak kita tahu..hanya buktikan makin banyak kita tak tahu..