Friday, November 24, 2006

Jiranku Totoro






Watak Totoro kini telah 18 tahun usianya semenjak mula diperkenalkan menerusi animasi My Neighbour Totoro (Tonari no Totoro). Filem arahan master Hayao Miyazaki ini telah menjadi pilihan-sepanjang-masa aku, adik2 dan emak aku skali (ayah je yg tak..hehe). Aku dah menonton My Neighbour Totoro 17 kali, mempunyai 3 set VCD yang sama (kalu hilang satu, maknanye ade lagi dua..hehe), memborong aksesori2nya dan sentiasa mempromosikan filem ini kepada semua kawan2, jiran tetangga serta teman sekerja.

Apa ada dalam ceritera Totoro ni? Haha..sesungguhnya aku tidak akan menberitahu melainkan kalian semua menontonnya sendiri. Setakat ini aku belum pernah mendapat reaksi yang negatif daripada sesiapa sahaja yang telah kuperkenalkan dengan Totoro..errr...melainkan
Orochi (ko nih kurang imaginasi lah). Keseronokan yang dijamin menjilat jari kaki! hoHohO..

Sila dapatkan VCD/DVD ori yang dijual di kedai2 terpilih! Kalu dok sekitar KL nih, senang je nak cari kat Kotaraya, Sungei Wang, Midvalley atau kedai2 Speedy terpilih. Takkan menyesal punye menonton filem yang dah menang 5 anugerah kat Jepang nih.

Dan salah satu impianku yang belum tertunai adalah melihat filem My Neighbour Totoro ini tersiar di kaca telivisi Malaysia. Termasuklah juga animasi Studio Ghibli yang lain seperti Ponpoko (1994, fevret gile gak nih), Grave of Fireflies (1988, sedih ya amat ceritanya), Princess Mononoke (1997) dan Spirited Away (2001, jaw-dropping animation). Pelik ar Kementerian Penerangan hati kayu sangat dengan animasi2 sebegini. Kalaulah aku ada dalam Kementerian tu...huhuhu..dah lame dahhh...

Maka, teman2 sekalian..aku merayu sesangat, tolonglah tengok citer nih. Susah2 sangat nak carik, pos-kan jer 2 keping CD kosong kat aku, nanti aku bakar (burn). Revolusi Totoro!!!

21 comments:

arianna adrizal said...

br bc komen awk kat blog sy td. tabik arrr!! org yg bc buku tu je tau ;D *tepuk2*

wei, comei gilerrr totoru ni!! mcm belon. hahaha..

ZaKiN said...

hoh.. aku baru tau ari nih pasal citer ni.. aku pasti ke kotaraya untuk mendapatkannya.. sekaligus menambah koleksi animasai aku.. hehhehe.. kalo takde aku hantor cd.. ko jgn tak tlg burn plak.. hohoho.. kang kempunan aku seumur hidup..!!

VitAmiN said...

saya nak..saya nak..betul ni..tak memain..

kakLuna said...

totoro, sprited away, & grave of fireflies (mmg sedeh..) smua dh tgk..mmg best..

lg satu..yg budak delivery service tu..apa ye tajuk dia..

Ayaq said...

Totoro aku tak tgk. Mojacko aku tgk ah. Haha moja moja!!

13may said...

hahahaha....aku tatau hgpa sembang hapa nih...nampak semua layan animasi nih....

nanti kalau senang, aku pi carik CD dia area sini...nak balik tengok...pasai apa la hgpa semua gila tengok animasi sgt...aku akan buat kajian!

kakLuna said...

hohoho..aku dh ingat tajuk anime tuh KIKI's DELIVERY SERVICES

zwitterion said...

aku try cari dulu, kalau takde nanti aku pos cd kosong, boleh?

Anonymous said...

waaa... citer aper nie.. aku tak pernah tengok pon.... hik..hikk...
ketinggalan jaman tulll...

edyan7 said...

eh...ko ada cite 'love hina' tak? alaa.. bebudak kat hinata inn tu... tapi cite nya untuk bebudak 18 thn ke ats je...bebudak kecik tak sesuai sgt..kalau ada tolong burn eh.. aku antor cd...hehheh...

Anonymous said...

Waccamalit!!!

anne : jgn caye sgt ngan laki..mulut je manis! ;p

maniq : musti ade nyer..banyak kat kotaraya tu. nantih dah nengok, tulunla promo kat hang nyer blog keh.. hehe

razleen : ala. tryla beli dulu..kalu takde saya burn..ngehngeh..

kakluna : Kiki pon besh gak kak. Paling suker bila koceng Kiki terpaksa menyamar jadik patung nak slamatkan diri dr anjing selambe tuh.. HoHo

ayaq : hang tengokla Totoro, dijamin xnyesal!

13may : kalu nak nengok anime yg bersiri yg besh amat..aku sarankan Fullmetal Alchemist, Fullmetal Panic & Fullmetal Fumoffu..besh-sebeshnye!!!

zwit : aih..lecturer pon nak nengok katun ke.. Yosh! Hidup Anime!

nite queen : ha'ah, citer tu pon dah ketinggalan zaman sbnrnye..1988

edyan : ade love hina tapi bersiri. beberapa keping gakla kalu nak burn. nanti aku cek balik bape episod.. ;P

zwitterion said...

bersalah ke aku tgk katun?..hehe.tu la aku bgtau org, depa x pecaya aku suka tgk spongebob..:)

achik said...

skang aku pecaya ko mmg obses ngan totoro... promote giler2 tuh... sampai aku pun terpedaya utk mencari VCD tu... xpun ko bg je la.. ko kan ada 3 copy ;p

Anonymous said...

zwit : suka spongebob takpe, jgn ikut perangai dia dahla. tapi kalu ikut cam totoro lagi elok..heheh

achik : bagi pree? hoho mintak mahap puan. sbnrnye aku nak beli lagi satu, versi DVD. manela tau ade objek2 yg xclear yg aku tak nampak dlm VCD..

sleepless : anda tiada kefanatikan? sungguh ku tak paham..

Unknown said...

ok la.. aku kekurangan imiginasi.. tapi kan, anime lain keluaran studio ghibli sumer aku sker.. err.. (ye kot) hehehe...

aku sker citer robot; fmp, macross, gundam, escaflowne, gits, ngan apple seed.. ngeh ngeh ngeh..

Unknown said...

owh.. lupa lak nak kasi statement kenapa aku tak sker Totoro.

1. Rupa cam menatang cacat: kucen + burung antu + beruang + doraemon.

2. Totoro muncul lambat sangat dalam citer tu. Penat aku nak tunggu. Dah nak abis CD baru nak muncul. Pastu bukan boleh bercakap pun.

Ko tak sedar ker aku panggil ko sebagai Totoro wahai orang biasa?

ngeh ngeh ngeh...

Titicaca said...

anime? best sangat ke anime ni? kena try nih..hahaha.

Angel Eyes said...

tak tengok lagi. best ker?

zwitterion said...

totoro!..baik ko pi tgk kat blog orochi ada apa..heheh

ZaKiN said...

semalam aku pegi carik.. napa tak jumpa arr.. puas gak keliling2.. mungkin bila kotaraya bertukar wajah aku pon naik pening... wakkakka.. hari nih aku akajn carik lagi.. hehehhe (tue pon dgn izin.. hahhaha)

Anonymous said...

orochi : ko memang...mane suker citer yg childish n kiut-miut. Asik2 robot...asik2 hentai...errkk..silap..hehe..sowi.

titicaca : try la nengok. tapi kalu tak minat, silakanla nengok samarinda dan lestary..

angel eyes : kepuasan dijamin! =D

zwit : orang melayu yg hasad dengki..kui kui kui!

maniq : aiseh..kotaraya mana yg tak jupe nih? huhu.. bukan dalam kotaraya, tapi bangunan sebelah kotaraya yg ade mural eletronik besau tu then pintu masuknya dekat dengan jejantas nak seberang pi Petaling Street. Zack pi aras bawah skali, kat situ ade banyak kedai jual CD anime...adela 4 5 kedai. susah2 carik, bagitau jer title dia..nanti tokey carikkan. Pastikan subtitle english sebab banyak gak anime yg cakap jepon tapi subtitle mandarin... ok? jelas?